Polecane

clixsense.com

Ankiety

Ankiety

Kolejnym sposobem zarabiania w internecie wykraczających poza dziedzinę GPTR jest płatne wypełnianie ankiet.

Ankiety - co to jest i komu to potrzebne?

Ankieta (z fr. enquete, 'zebranie świadectw w celu wyjaśnienia problemów wymagających rozstrzygnięcia') to jedna z metod badań społecznych, często anonimowych, służąca zebraniu informacji na wygenerowanym kwestionariuszu.
Zbierane informacje są analizowane i mogą stanowić bezcenne źródło wiedzy dla zleceniodawcy.
A od wiedzy zależy, czy podejmie on trafne decyzje, czy jego projekt ma szanse powodzenia, w jakim stopniu sprawdzą się jego prognozy, na jakie trafi trudności, czy ma konkurencję.

Zapotrzebowanie na badanie rynku spowodowało powstawanie i rozwój specjalistycznych firm marketingowych i wypracowanie odpowiednich narzędzi.
Jednym z takich narzędzi pozwalających zebrać dane są ankiety.
Poczatkowo były to wywiady bezpośrednie, później drukowane kwestionariusze, ankiety pocztowe, telefoniczne, prasowe.
Obecnie w analizie rynku coraz częściej wykorzystywany jest internet dostepny dla stale powiekszającej się rzeszy osób i badania online zyskują coraz większą popularność.
Pozwalają oszczędzić czas i pieniądze, są tanie i szybkie, a trafiając do różnych lub wyselekcjonowanych tematycznie grup społecznych i wiekowych dają szeroki przekrój opinii.

Firmy specjalizujące się w badaniach online, określane jako panele badawcze, zachęcają internautów do wypełniania ankiet, oferując w zamian nagrody rzeczowe lub punkty, które następnie można spieniężyć.
Zrzeszając respondentów gwarantują sobie dostęp do ich danych demograficznych i zwyczajów konsumenckich.
Korzystają z tego firmy badawcze, zleceniodawcy, a także internauci chcący sobie dorobić parę groszy.
Nie są to wprawdzie duże pieniądze, ale przy uczestnictwie w kilku czy nawet kilkunastu programach można liczyć na niewielki zarobek.

Reasumując:

Co to są i czemu służą ankiety?

  • Ankiety to jedno z narzędzi w badaniach rynkowych i marketingowych.
    Jest to proces gromadzenia informacji poprzez analizę zjawisk i procesów rynkowych bieżących i przetwarzania ich w celu prognozowania przyszłych.

Na czym polega zarabianie na ankietach?

  • Na wypełnieniu kwestionariusza z pytaniami. Odpowiada się na nie wpisując własną odpowiedź, lub wybierając i zaznaczając jedną z kilku gotowych. Za wypełnienie ankiety otrzymuje się wynagrodzenie w gotówce lub w punktach.

Jak mam zacząć?

  • Zacznij od rejestracji, uaktywnienia konta i stworzenia własnego profilu, czyli od wypełnienia ankiety personalnej.
    Na podstawie podanych informacji zostaniesz zaszeregowany do różnych grup docelowych, do których kierowane są ankiety.

Co to jest grupa docelowa?

  • Grupa docelowa to lista osób spełniających określone kryteria.
    Pod uwagę brane są różne czynniki.
    Wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, stan cywilny, liczba dzieci, dochód, zatrudnienie, jego konkretny sektor, stan zdrowia, posiadania, zainteresowania i hobby, styl życia, rasa, religia, zapatrywania polityczne itp.

Jak często pojawiają się ankiety i czy można coś zrobić by było ich więcej?

  • Ankiety pojawiają się wtedy, gdy firmy sondują rynek pod kątem nowych produktów i usług, lub wprowadzania jakichś zmian. Wtedy zlecają rozpoznanie rynku i zebranie opinii, lub zainteresowani są np. wstępną oceną przyszłej kampanii reklamowej albo prognozują popyt na produkt czy usługę. Na ilość ankiet i czas emisji nie mamy wpływu.

Czy ankiety ukazują się w sposob systematyczny, np. określone dni, godziny?

  • Nie ma reguł. Zdarza się, że i przez tydzień lub kilka można nie załapać się do żadnej, a później w przeciągu dwóch-trzech dni mieć po kilka dziennie.

Skąd mam wiedzieć, że są jakieś ankiety do wypełnienia?

  • Otrzymasz powiadomienie e-mailem. W zależności od firmy, czasem raz, czasem kilka razy w miesiącu.
    Jednak zdarza się, że zanim odbierzesz pocztę, limit ankiet jest wyczerpany.
    O ile jesteś online, warto co pewien czas sprawdzać pocztę.

Czego dotyczą tematy ankiet? Czy są trudne?

  • Nie, przeważnie są jasno i czytelnie skonstruowane i łatwe w wypełnieniu.
    Dotyczą niemal wszystkich dziedzin życia pod kątem kupowanych produktów i usług.
    A wiec żywność, artykuły i usługi elektroniczne, operatorzy sieci, internetowe sklepy i sieciówki, odzież, obuwie, moda i uroda, kosmetyki, TV, kino, zdrowie, sport, samochody, wczasy, linie lotnicze i rejsy, alkohol, używki, oszczędności i inwestycje, emerytury, ubezpieczenia itd.
    Tematyka ankiet jest różnorodna, ale zdarza się, że równolegle, lub w krótkim odstępie czasu u kilku ankieterów są ankiety na ten sam temat i niemal identycznej treści.
    Bywa tak, gdy zleceniodawca zleca ankietę kilku platformom.
    Wtedy po pytaniach weryfikacyjnych otrzymujemy informację, że nie spełniamy kryteriów grupy, lub że wyczerpał się limit respondentów i nasz udział zostaje odrzucony.
    O ile ankiety są dostępne, można wypelnić je wszystkie.
    W takim przypadku trzeba być świadomym, że za każdą możemy otrzymać inne wynagrodzenie.

Od czego zależy ilość dostępnych dla mnie ankiet?

  • Od różnych czynników.
    Od wieku, stanu cywilnego, dzietności, miejsca zamieszkania, wykształcenia, pracy, zarobków, majętności, zainteresowań, czasu spędzanego w internecie, aktywnosci w panelach ankieterów.
    Od refleksu, bo liczba userów przy komputerach jest większa, niż ankiet i ktoś o ułamek sekundy wcześniej kliknął, a przewidywana pula respondentów wlaśnie się wyczerpała.
    A głównie od tego, w jakiej grupie docelowej się znajdujesz i czy ta właśnie pasuje aktualnemu zleceniodawcy.

Czy to znaczy, że trzeba dopasować swój profil do wielu grup docelowych?

  • Ankiety kierowane są do konkretnego targetu, wszystko tu może mieć znaczenie, ale najlepiej trzymać się faktów.
    Wypełniając ankietę profilową trzeba pamiętać, że niektórych danych zmienić się już nie da, a pozostałe można raz na jakiś czas, np. dwa miesiace.
    Trzeba też zwrócić uwagę, by wprowadzane dane były spójne i logiczne, bo zaznaczenie, że jest się 19-letnim bezrobotnym kawalerem, a jednocześnie głową rodziny ze stałymi zarobkami i ojcem trójki dzieci w wieku szkolnym zdyskwalifikuje Cię jako wiarygodnego respondenta.
    Przekłamanie informacji lub zmiana ich w profilu pozwoli Ci załapać się na jakąś ankietę, a do innej znów nie pozwoli Ci się zakwalifikować, bo nikt nie jest omnibusem.
    Tematy ankiet są z różnych dziedzin. Przykładowo o pieluchy, odżywki i ubranka dla dzieci, kosmetyki czy środki do higieny intymnej pyta się raczej kobiety, o sprawy techniczne, inwestycje finansowe, ubezpieczenia i motoryzację głównie facetów, o muzykę, sprzęt, gry wideo, ściąganie plików młodzież, o smartfony i młodzież i dorosłych, którzy prowadzą firmy i mobilny kontakt im niezbędny. O zabawki, przybory szkolne najchętniej rodziców, a o urlopy, zwłaszcza zagraniczne ludzi pracujących i mających nienajgorsze zarobki.
    Przykładowo - ankieter szuka respondentów z kilku konkretnych miast.
    Jeśli podasz Kraków, a mieszkasz w Koziej Wólce, to nie będziesz znał miasta lub specyfiki życia miejskiego i albo polegniesz na którymś pytaniu, albo dasz wyssane z palca odpowiedzi i będziesz nieuczciwy w stosunku do zleceniodawcy ankietera.
    Czy warto za te kilkadziesiąt groszy?

Nie dostaję powiadomień o ankietach.

  • Być może to kwestia nie wypełnienia kwestionariusza profilowego lub brak zaznaczeń w preferencjach.
    Być może poczty, bo niektóre wiadomości automatycznie przerzucane są do spamu.
    A może firma aktualnie nie ma żadnych zleceń.